Zapraszamy do obejrzenia filmu z Konferencji SCWEW
https://www.facebook.com/100063562573911/videos/245127801168675
„Specjalistyczne Centrum Wspierające Edukację Włączającą drogą do wzmocnienia jakości edukacji dla wszystkich” – pod takim tytułem 17 marca b.r., w Zespole Szkół Specjalnych Nr 23 w Częstochowie, odbyła się konferencja otwierająca, prezentująca działania SCWEW w regionie.
Konferencja składała się z dwóch części. Część pierwsza dotyczyła ogólnych zagadnień związanych z edukacją włączającą i funkcjonowaniem Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację Włączającą. Część drugą stanowiły prezentacje przygotowane przez przedszkole i szkoły objęte wsparciem.
Podczas konferencji wielokrotnie zwracano uwagę na to, że edukacja włączająca obejmuje wszystkich uczniów którzy z różnych powodów, w tym wynikających z niepełnosprawności, doświadczają barier w edukacji. Podkreślano konieczność wsparcia szkół ogólnodostępnych w zaspokajaniu coraz bardziej zróżnicowanych potrzeb dzieci i młodzieży.
Model Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą, zaprezentowała pani Iza Lesińska, kierownik projektu Opracowanie Modelu Funkcjonowania Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą w Ośrodku Rozwoju Edukacji w Warszawie. Podczas wystąpienia prelegentka wskazała na to, że za rekomendacjami dotyczącymi podnoszenia jakości w edukacji włączającej idą już konkretne działania, a pilotaż pozwoli dookreślić rolę przedszkoli, szkół, placówek specjalnych, w tym zakres i charakter potrzebnego wsparcia.
Kolejna wypowiedź dotyczyła przygotowania nauczycieli do pracy z dziećmi i młodzieżą o zróżnicowanych potrzebach. Dr Marzena Bogus – Spyra, prof. UJD, podczas wystąpienia „Róbmy swoje – czyli pozaprogramowe przygotowanie studentów edukacji artystycznej do pracy z dziećmi i młodzieżą o zróżnicowanych potrzebach” potwierdziła, że na każdym etapie kształcenia, poczynając od początkowego, nauczyciele powinni nabywać umiejętności, wiedzę i zrozumienie, które pozwolą im skutecznie wychodzić naprzeciw potrzebom uczniów.
Podczas konferencji wielokrotnie zwracano uwagę na to, że edukacja włączająca, edukacja dla wszystkich jest odpowiedzią na zmieniającą się rzeczywistość. Dostrzegano też jednak, że w tej zmieniającej się rzeczywistości jest pewien stały element – konieczność współpracy z rodzicami dzieci, uczniów. O tej współpracy oraz o potrzebie wsparcia rodziców w realizacji najważniejszego dla nich zadania – bycia rodzicem, w tym często bycia rodzicem dziecka z niepełnosprawnością, mówiła dr Katarzyna Klimas.
Wieloaspektowa praca nie tylko z rodzicami ale przede wszystkim z dziećmi, młodzieżą i nauczycielami była tematem wystąpienia pani Małgorzaty Krakowskiej zastępcy dyrektora Zespołu Poradni Psychologiczno – Pedagogicznych w Częstochowie. Podczas prezentacji „Rola i działania poradni psychologiczno- pedagogicznej w zakresie edukacji włączającej” przypomniane zostały zasady funkcjonowania i zadania poradni psychologiczno – pedagogicznej.
Pierwszą część konferencji zamknęło wystąpienie pani Jolanty Miękiny, lidera SCWEW, dyrektora Zespołu Szkół Specjalnych Nr 23 im. Janusza Korczaka w Częstochowie.
Podczas prezentacji „Mamy to!” – Specjalistyczne Centrum Wspierające Edukację Włączającą w Częstochowie, przedstawione zostały najważniejsze informacje dotyczące realizowanego projektu, struktura SCWEW w Częstochowie, dotychczas zrealizowane zadania i plany na przyszłość.
Wystąpieniu przyświecało przekonanie, że wszyscy powinniśmy dążyć do budowania systemu edukacji dla wszystkich, w którym każde dziecko, każdy uczeń o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych będzie miał zapewnioną wysokiej jakości edukację oraz najbardziej optymalne dla siebie warunki kształcenia.
Drugą część konferencji – „Z praktyki edukacji włączającej” wypełniły wystąpienia dyrektorów – koordynatorów ds. edukacji włączającej.
Każde wystąpienie zawierało opis mocnych stron przedszkola/ szkoły, napotykanych w realizacji edukacji włączającej trudności oraz zrealizowanego i/lub oczekiwanego od SCWEW wsparcia.
Był też czas na krótkie przedstawienie przykładu praktyki, co zachęcało uczestników konferencji do refleksji i formułowania wniosków. O szerokim zakresie poruszanych treści świadczy tematyka wystąpień:
- „Niepełnosprawność w oczach dziecka” – Renata Sowula, dyrektor Miejskiego Przedszkola Nr 13 im. Krecika w Częstochowie
- „Dziecko z niepełnosprawnością wzrokową w edukacji włączającej” – Magdalena Kłosowska, dyrektor Zespołu Szkolno – Przedszkolnego Nr 1 w Częstochowie
- „Moc w różnorodności – Renata Krystek, dyrektor Szkoły Podstawowej Nr 21 im. Ks. Stanisława Konarskiego w Częstochowie
- „Nauczyciel wspomagający w inkluzji” – Ilona Walczak- Dądela, dyrektor VIII Liceum Ogólnokształcące Samorządowe w Częstochowie
- „Twórczość młodzieży z niepełnosprawnością” – Patrycja Rozpondek, dyrektor Zespołu Szkół Technicznych w Częstochowie
- „Funkcjonowanie ucznia z zespołem Aspergera w klasach mundurowych” – Mariusz Zawada, dyrektor Zespołu Szkół im. Jana Kochanowskiego w Częstochowie
Wystąpienie pani Agnieszki Nowak, nauczyciela Zespołu Szkół Specjalnych Nr 23 im. Janusza Korczaka w Częstochowie na temat „Od aktywizacji zawodowej do inkluzji społecznej młodzieży z niepełnosprawnością sprzężoną” zakończyło drugą część konferencji.
Te poruszone podczas wystąpień treści świadczą o tym, że przezwyciężanie barier w zakresie uczestnictwa osób o zróżnicowanych potrzebach i możliwościach w różnych obszarach życia społecznego jest wspólnym celem wszystkich nauczycieli bez względu na to jaki typ, rodzaj przedszkola, szkoły, placówki reprezentują. Inkluzja społeczna jest procesem wymagającym zaangażowania i aktywności nie tylko szkoły ale i rodziny, różnych instytucji i społeczności lokalnych.
Konferencję podsumowała pani Jolanta Miękina – lider SCWEW.
Serdecznie dziękujemy prelegentom, zaproszonym gościom i uczestnikom konferencji za udział w naszym spotkaniu. Prosimy o dalsze zainteresowanie i wszelkie sugestie dotyczące realizowanych w ramach projektu działań.
Każda zmiana wywołuje niepewność ale jesteśmy przekonani, że dziś obawy trzeba przekuć w optymizm i otwartość.
Ostatnie komentarze