W roku szkolnym 2020/2021 Szkoła Przysposabiająca do Pracy zainspirowana przez Caritas Polska, który ogłosił nabór do konkursu grantowego w obszarze „Inicjatywy ekologiczne Szkolnych Kół Caritas Archidiecezji Częstochowskiej
w roku 2021”, przystąpiła do realizacji projektu
„Eko pomysły na odpady”.
Zauważalna niska świadomość ludzi, że żyjemy na Ziemi, która jest wspólnym domem dla nas wszystkich, że w jednakowym stopniu obdarowuje swoimi dobrami wszystkie żyjące na niej istoty oraz to, że jesteśmy wszyscy od siebie zależni, powinno mobilizować nas do dbania o jej dobrą kondycję. Dlatego widzimy potrzebę ciągłego promowania ekologicznego stylu życia w najbliższym środowisku szkolnym i domowym. Pomoże nam w tym popularyzowanie wśród naszych uczniów encykliki Laudato Si papieża Franciszka.
Ilość odpadów wytwarzanych przez gospodarstwa domowe rośnie z roku na rok. Trafiają one do spalarni, sortowni i zakładów recyklingowych a także na wysypiska. Stanowią duże zagrożenie dla otoczenia w którym żyjemy. Do nauczycieli naszej szkoły często zwracają się pracownicy zaprzyjaźnionych firm, pracownicy zakładów produkcyjnych z zapytaniem, czy mamy pomysły na zagospodarowanie odpadów, które powstają w trakcie produkcji. Są to
np. niewykorzystane resztki gąbki tapicerskiej, resztki tkanin włókienniczych, odpady przędzy wełnianej i inne. Skłoniło nas to do podjęcia działań w kierunku ograniczenia tego problemu. Wraz z uczniami pragniemy wykorzystać i spożytkować wyżej wymienione surowce tak, aby dzięki pomysłom i kreatywności dać im drugie życie tworząc przedmioty użyteczne.
Dążąc do postawionego w projekcie celu jakim jest kreatywne wykorzystanie odpadów podejmiemy następujące zadania, które pozwolą na:
- Poprawę sytuacji zwierząt w częstochowskim schronisku poprzez szycie
i dostarczenie uszytych legowisk do spania. Podarowane zwierzętom zabawki i maty węchowe pozytywnie wpłyną na ich samopoczucie, a tym samym stan psychiczny, co zwiększy szanse na przyszłą adopcję zwierząt. Dzięki temu działaniu nasi podopieczni zdobędą również wiedzę na temat innych form wsparcia bezdomnych zwierząt (poza zbiórką żywności, spacerami). Tak jak Św. Franciszek postaramy się w swoich działaniach skoncentrować na wszystkich stworzeniach, zwłaszcza tych opuszczonych i pozostawionych w samotności bez domu. - Recykling zużytych przedmiotów pozwoli na ich ponowne wykorzystanie, a co za tym idzie, zmniejszenie liczby wytwarzanych śmieci, które niszczą naturę. Dbanie o Matkę – Ziemię jest podstawowym założeniem encykliki papieża Franciszka. Ponowne użycie butelek, puszek, słoików, koralików, włóczki, sznureczków do wytwarzania dekoracji znacząco wpłynie na wzrost wrażliwości estetycznej naszych wychowanków, a tym samym uwrażliwi ich na piękno otoczenia. Poprzez zdobycie umiejętności dekorowania zużytych przedmiotów znacznie ograniczone zostaną koszty zakupu prezentów dla bliskich, dekoracji do domu.
Nasi uczniowie ze względu na swoje niepełnosprawności intelektualne i fizyczne najłatwiej przyswajają wiedzę poprzez praktyczne działania. Dlatego też zorganizujemy kreatywne warsztaty rękodzielnicze, na których będziemy dzielić się pomysłami jak kreatywnie wykorzystać odpady dając im drugie życie. Pozwoli to zmniejszyć wydatki na koszty bieżące
i wpłynie na kolejny aspekt zawarty w encyklice – poprawę sytuacji bytowej rodzin. - Nauka naprawy i renowacji mebli przez uczniów SPdP pomoże w wyrównywaniu szans osób niepełnosprawnych na rynku pracy. Nabycie przez nich nowych umiejętności zwiększy ich szanse na zdobycie zawodu i lepszy byt, co ma odniesienie w kontekście nierówności społecznej na świecie. Działanie to uwzględnia doniosłą rolę pracy, o której mówi papież Franciszek odwołując się także do encykliki Jana Pawła II Laborem exercens.
- Akcja „Oddaj – zabierz” pozwoli osobom ze środowiska lokalnego, znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej na poprawę swojego bytu poprzez zaopatrzenie się w produkty im potrzebne. Będzie to również sprzyjało ograniczeniu problemu społecznego „zbieractwa”, a także poprawie sytuacji materialnej rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym ze względu na niski status społeczny. Wpłynie to na wyrównywanie standardów życia osób w naszym otoczeniu.
- Uszyte wraz z uczniami torby wielokrotnego użytku ograniczą ilość zużywanego plastiku, który rozkłada się w środowisku nawet kilkaset lat. Zakupy z użyciem takich toreb pozwolą w perspektywie czasu na zmniejszenie ilości plastiku zużytego do produkcji woreczków/ reklamówek. Jest to istotne w kontekście zaśmiecania mórz, lasów, utrudniania egzystencji zwierząt żyjących w różnych biocenozach.
- Konkurs „Eko – instrument”, do którego zaprosimy uczniów, ich rodziców pokaże jak kreatywnie można wykonać instrumenty z niepotrzebnych materiałów, które każdy znajdzie u siebie w domu. Może uda się stworzyć „Eko-orkiestrę”? Konkurs ten odwołuje się do umiłowania Św. Franciszka do śpiewu będącego wyrazem uwielbienia natury.
- Lekcje i prezentacje nt. encykliki Św. Franciszka pozwolą uczniom przybliżyć temat zachowań proekologicznych działań, jakie mogą podejmować na co dzień w celu chronienia natury, która jest traktowana przez Św. Franciszka jako Nasza Matka. Poprzez popularyzowanie tej wiedzy w środowisku ludzi młodych, mamy szansę nauczyć ich sposobów dbania o przyrodę. Ich pedagogizacja w tym zakresie przyczyni się do dalszego upowszechniania tej wiedzy w środowiskach rodzinnych oraz szerszej społeczności lokalnej na zasadzie „kuli śnieżnej”.
- Prezentowanie wytworów pracy, podejmowanych działań na stronach internetowych placówki i szkolnym facebooku pozwoli dotrzeć do większego grona odbiorców i zwiększy szanse na wprowadzanie zasad ekologii integralnej przez osoby spoza placówki. Pozwoli to również na popularyzowanie działań w szerszym środowisku i wskazywanie konkretnych kierunków działań, które mogą podejmować osoby z różnych grup społecznych.
Udowodnimy, że wystarczy czas i pomysł, aby można było stworzyć coś, co jest użyteczne, a zarazem wpisuje się w ekologiczne trendy. Pomysłów na praktyczne działania na pewno nam nie zabraknie. Każdy rodzaj odpadu stanie się źródłem inspiracji i pomysłu w celu jego ponownego wykorzystania. Wystarczy uruchomić wyobraźnię. Kreatywność ma to do siebie, że jest bez granic, tak samo jak sztuka. Odpadów do zagospodarowania też nie powinno nam zabraknąć. Zwrócenie się do lokalnego środowiska, nauczycieli, pracowników szkoły, rodziców uczniów z prośbą i apelem o dostarczenie różnych zbędnych i zalegających w domach materiałów tj. włóczka, tkaniny, koraliki, kawałki filcu, gąbki itp., na pewno nie zostanie bez odzewu, ponieważ już dziś zwracają się oni do nas ze swoimi propozycjami. Warsztaty, konkursy i inne wyżej opisane działania będą prowadzone i wzbogacane w nowe pomysły nie tylko w tym roku szkolnym, ale również przez następne lata. Zagospodarowane przez nas odpady nie zwiększą rosnącej w przyrodzie „góry śmieci”, zatruwającej środowisko. Druga szansa, dana produktom i śmieciom nadającym się na pierwszy rzut oka już tylko do utylizacji, nie tylko przyczyni się do ochrony planety i ograniczenia produkcji śmieci, ale również stanie się źródłem świetnej zabawy. Jesteśmy przekonani, że dbanie o wspólny dom, jakim jest Ziemia, jest naszym obowiązkiem. Jeśli każdy uczeń i każdy z nas z osobna zaangażuje się w praktyczne działania na rzecz środowiska, w którym żyjemy i poczuje się za niego odpowiedzialny to przyniesie to efekt globalny. Uwrażliwianie uczniów na tematy ochrony środowiska, w którym żyjemy, pokazanie w jaki sposób można to robić, przyniesie efekty już dziś, a także w przyszłości. Wiedzę, nawyki i przyzwyczajenia, które zdobywają w szkole już od najmłodszych lat, przeniosą do swoich rodzinnych domów, a tam mogą motywować rodziców do kreatywnego gospodarowania odpadami i ograniczania konsumpcji. Im więcej osób zaangażuje się w nasze działania, tym większa satysfakcja, że przyczyniamy się do wspólnego działania na rzecz planety, na której żyjemy.
Ostatnie komentarze