WWR

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Postępowanie wychowawcze dla każdego dziecka zaczyna się tam, gdzie jego naturalny rozwój zatrzymał się. Zatem – ile jest na świecie dzieci, tyle jest początków (…).
W oparciu o doświadczenia w pracy z osobami z autyzmem w wieku szkolnym zrodził się wśród nauczycieli naszej placówki pomysł wsparcia także rodziców małych dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Na początku 2002 roku został opracowany przez grupę inicjatywną projekt pilotażowy mający na celu ukazanie jak dużą szansą dla dzieci z autyzmem jest wczesne z nim rozpoczęcie terapii zgodnej z zasadą 3 I „ indywidualizacja- intensywność- interdysplinarność”. Nadrzędnym celem tego projektu było stworzenie warunków i danie szansy małym dzieciom na „wychodzenie z autyzmu” poprzez dostęp do fachowej pomocy i realizowanie indywidualnego procesu terapeutycznego dostosowanego do aktualnych możliwości każdego dziecka z osobna. Należy wspomnieć że był to projekt nowatorski, gdyż w tamtym czasie nie istniały żadne uregulowania prawne dotyczące pomocy małym dzieciom z grupy ryzyka niepełnosprawności. Dopiero w kwietniu 2005r weszło w życie oficjalne Rozporządzenie Ministra edukacji I sportu „ W sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju”, które obowiązuje także dzisiaj.
15 października 2002 roku, dzięki zrozumieniu i wsparciu Władz Miasta, oraz przy współpracy Fundacji Barbary Piaseckiej- Johnson został otwarty pierwszy w regionie , a czwarty w Polsce Oddział Wczesnej Interwencji Behawioralnej dla dzieci z autyzmem i pokrewnymi zaburzeniami w naszej placówce – Zespole Szkół Specjalnych nr 23 w Częstochowie. Początkowo oddziaływaniem objętych było czworo dzieci, jednak ich liczba z każdym rokiem wzrastała.
Władze miasta, dostrzegając osiągnięcia szkoły w pracy z dziećmi z autyzmem, wytypowały naszą placówkę do programu Unii Europejskiej SOCRATES/ARION pod tytułem Specjalistyczna Pomoc Dzieciom i Młodzieży Niepełnosprawnej w Oświacie Samorządowej. Wizyta studyjna odbyła się we wrześniu 2003r. Uczestnicy wizyty podkreślili w końcowym raporcie, że „praca wykonywana w OWIB dla dzieci z autyzmem była znakomita. Ilość czasu przeznaczona na kształcenie każdego dziecka jest przykładem godnym naśladowania, natomiast wykorzystanie danych do kontrolowania postępów każdego dziecka jest niezwykle korzystne. Rodzice dzieci z autyzmem wykazują dużą determinację by zapewnić wykształcenie swoim dzieciom. Współpraca pomiędzy szkołą a domem w tym programie jest wspaniała. Entuzjazm i zaangażowanie wszystkich osób w dzieło włączenia dzieci niepełnosprawnych do normalnego systemu kształcenia było imponujące”.

Wczesne wspomaganie rozwoju, czyli forma pracy z małym dzieckiem i jego rodziną oferowana przez naszą placówkę to „wielospecjalistyczne, kompleksowe i intensywne działania mające na celu stymulowanie funkcji odpowiedzialnych za rozwój psychomotoryczny i komunikację małego dziecka niepełnosprawnego od chwili jej wykrycia do czasu podjęcia przez dziecko nauki w szkole, a także – pomoc i wsparcie udzielane rodzicom i rodzinie w nabywaniu przez nich umiejętności postępowania z dzieckiem”.
Każdy nasz podopieczny ma indywidualny program wspomagania dziecka i jego rodziny dostosowany do jego możliwości i zgodny z preferencjami rodziny. W czasie oddziaływań terapeutycznych dzieci przechodzą przez szereg etapów- począwszy od nawiązania kontaktu i reagowania na plecenia poprzez naukę umiejętności naśladowczych, samoobsługowych, komunikacyjnych, poznawczych oraz eliminowanie zachowań zakłócających kontakt i uczenie . Naukę tych wszystkich umiejętności ułatwiają i uatrakcyjniają różnorodne pomoce specjalistyczne. Dla każdego dziecka powoływany jest zespól specjalistów, który ściśle ze sobą współpracuje ,co korzystnie wpływa na rozwój dziecka i efektywność terapii . W skład takiego zespołu wchodzą min. pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka, psycholog, logopeda, terapeuta integracji sensorycznej i inne osoby mogące pomóc dziecku i jego rodzinie.
Priorytetowymi zadaniami zespołu jest określenie kierunków działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka, opracowanie i realizowanie indywidualnego programu terapii, analizowanie skuteczności form pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie. Ścisła współpraca zespołu z rodzicami, czasami z rodzeństwem, czy dalszą rodziną dziecka, pozwala na pełne zaangażowanie członków rodziny i spójne niesienie pomocy niepełnosprawnemu dziecku. Jest to współpraca oparta na wielu płaszczyznach. Jest bowiem, zarówno formą wzmacniania więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem, kształtowania właściwych postaw i zachowań rodziny względem niepełnosprawności, a także przyjmuje rolę zajęć instruktażowych dla rodziców w zakresie właściwego postępowania z dzieckiem, specjalistycznych porad i konsultacji dotyczących przystosowania warunków domowych do potrzeb dziecka. Współpraca oparta na wielu płaszczyznach, wykorzystania niezbędnego sprzętu rehabilitacyjnego, czy zakupu właściwych zabawek dydaktycznych.
Od początku istnienia współpracujemy ze wszystkimi instytucjami, którym tak jak nam zależy na tym, aby te dzieci i ich rodziny otrzymywały specjalistyczną i kompleksową pomoc, opiekę i wsparcie. Są to stowarzyszenia , poradnie Psychologiczno- Pedagogiczne, ośrodki zdrowia ,ośrodki doskonalenia nauczycieli( pracownicy zapraszani do prowadzenia szkoleń o tematyce autyzmu, odbywanie praktyk przez słuchaczy kursów), przedszkola do których uczęszczają nasi podopieczni, ośrodkami pomocy społecznej (szkolenia i staże dla pracowników socjalnych)
Obecnie, z chwilą wejścia w życie rozporządzenia w sprawie wczesnego wspomagania w strukturach Zespołu Szkół Specjalnych Nr 23 w Częstochowie, funkcjonuje Wczesne Wspomagania Rozwoju Dziecka jako forma wsparcia dla małych dzieci z różnorodnymi zaburzeniami: z opóźnieniem psychoruchowym, afazją, autyzmem, niepełnosprawnością ruchową, niepełnosprawnością intelektualną lub sprzężoną oraz dzieci z problemami mowy i komunikacji. Warunkiem objęcia dziecka ta formą wsparcia jest opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, wydawana przez Poradnie Psychologiczno- Pedagogiczne
Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju organizujemy w wymiarze 2 godzin tygodniowo.
Wczesne wspomaganie powinno być podjęte jak najszybciej. Im wcześniej rozpoznamy, że coś złego dzieje się z naszym dzieckiem, tym wcześniej możemy mu pomóc.
ZAPRASZAMY Nabór trwa cały rok

Skip to content